Vedtæfter for Læseforeningens Skaklub
§ 1. Foreningens navn og hjemsted
Foreningens navn er Læseforeningens Skakklub, og er hjemmehørende i Odense.
Foreningens adresse er formandens adresse.
§ 2. Foreningens formål
Læseforeningens Skakklubs formål er at virke for skakspillets udbredelse i Odense Kommune, at øge spillestyrken hos foreningens medlemmer og at skabe fællesskab og kammeratskab blandt disse.
Foreningsarbejdet skal give børn og unge under 25 år mulighed for virksomhed og kammeratligt samvær med jævnaldrende i deres fritid, og skal ligeledes give folkepensionister, førtidspensionister og efterlønsmodtagere mulighed for at spille skak.
§ 3. Virkemidler
Til fremme af ovennævnte formål skal bestyrelsen arrangere turneringer, der er åbne for alle klubbens medlemmer. Desuden kan der arrangeres turneringer, der er åbne for ikke-klubmedlemmer.
I divisions-, hovedkreds- og pokalturneringer deltager foreningen med så mange hold, som praktisk mulig.
Foreningen kan opmuntre og yde tilskud til deltagelse i skakarrangementer samt i kursus for ledere og turneringsledere. På de vedtagne klubaftener spilles hovedsageligt skak, men der må også afholdes andre aktiviteter, som gavner klubben.
§ 4. Medlemskab af sammenslutninger
Foreningen skal være medlem af Dansk Skak Union og Fynsk Skak Union.
§ 5. Optagelse af medlemmer
Som medlem af Læseforeningens Skakklub kan optages enhver, der ønsker at spille skak. For ikke-myndige skal indmeldelsen bekræftes ved værgens underskrift.
Indmeldelsen sker ved henvendelse til kassereren, der registrerer navn, adresse og fødselsdato. Udmeldelse sker ligeledes ved kassereren, 01.01-30.06 eller 01.07-31.12 halvår med mindst 1 måneds varsel, dvs. senest 31. maj eller 30. november for at være gældende det følgende halvår. Et medlem er selv ansvarlig for at melde ændringer i adressen eller telefonnummer til kassereren.
Stk. 1.
Ønske om passivt medlemskab for et allerede aktivt medlem skal ske ved henvendelse til kassereren senest den 30. november for medlemskab i første halvår og 31. maj for medlemskab for andet halvår. Ved deltagelse i en turnering i klub- eller DSU-regi genaktiveres medlemskabet.
Et passivt medlem har stemmeret på klubbens generalforsamling og modtager klubbladet. Som passivt medlem må man i meget begrænset omfang besøge klubben på klubaftner.
§ 6. Kontingent
Foreningens kontingent fastsættes for et år af gangen på den ordinære generalforsamling. Kontingentet opkræves af kassereren to gange om året i henholdsvis januar og juli. Er betalingen ikke registreret to uger efter sidste indbetalingsdato, sendes et rykkerbrev med et gebyr på kr. 50,-. Kontingentrestance medfører, at personen slettes som medlem og spærres hos DSU, dog kun efter forudgående påmindelse fra kassereren, samt vedtaget bestyrelsesbeslutning i hvert enkelt tilfælde. Ved indmeldelse 01.04 eller 01.10 betales et kvartal frem, hvorefter de sædvanlige terminer følges.
§ 7. Ordinær generalforsamling
Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i 2. kvartal og indkaldes af bestyrelsen med mindst 3 ugers varsel samtidig med, at dagsordenen bekendtgøres. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. Stemmeret på generalforsamlingen har samtlige foreningens medlemmer, som er over eller bliver 15 år i indeværende kalenderår.
Generalforsamlingen har den højeste myndighed i alle foreningens anliggender. På den ordinære generalforsamling aflægger formanden beretning for det forløbne år og kassereren forelægger beretning for det forløbne år og næste års budget. Desuden foretages valg, træffes bestemmelse om såvel spillested som –tid samt kontingent og behandles spørgsmål, som er af almindelig interesse for foreningen, herunder eventuelt indkomne forslag under det punkt.
§ 8. Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal omfatte:
- Valg af dirigent.
- Formandens beretning.
- Forelæggelse af regnskabet til godkendelse og af næste års budget.
- Behandling af eventuelt indkomne forslag.
- Fastsættelse af kontingent.
- Valg af:
- Formand og ét bestyrelsesmedlem (lige år).
- Kasserer og to bestyrelsesmedlemmer (ulige år).
- 2 bestyrelsessuppleanter.
- 2 revisorer.
- 1 revisorsuppleant
- Eventuelt
Dagsordenen kan suppleres med punkter om emner, som efter bestyrelsens skøn eller efter ønske fra en forslagsstiller, kræver en speciel behandling.
§ 9. Generalforsamlingens ledelse
Generalforsamlingen vælger en dirigent til at lede forhandlingerne. Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol, hvor også referat af forhandlinger optages i det omfang, dirigenten bestemmer. Generalforsamlingen træffer beslutninger ved almindelig stemmelighed; ønskes der skriftlig afstemning, skal dirigenten imødekomme dette.
§ 10. Ekstraordinær generalforsamling.
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen, og skal indkaldes, når mindst 10 medlemmer skriftligt stiller krav herom. Indkaldelsesproceduren er den samme som ved den ordinære generalforsamling.
§ 11. Bestyrelsen
Bestyrelsen er Læseforeningens Skakklubs daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Under ansvar for generalforsamlingen disponerer den til foreningens bedste og formålets fremme. Foreningen tegnes af formanden og ved økonomiske dispositioner af såvel formand og kasserer. Det er kassererens ansvar at udfærdige et revisorgodkendt årsregnskab.
Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen. Formanden og ét bestyrelsesmedlem vælges i lige år. Kassereren og to bestyrelsesmedlemmer vælges i ulige år. Formanden og kassereren vælges af generalforsamlingen. Bestyrelsen afholder et konstituerende bestyrelsesmøde i forlængelse af generalforsamlingen, hvor bestyrelsen konstituerer sig selv på de øvrige poster.
Bestyrelsen fastsætter selv sin dagsorden; den er kun beslutningsdygtig når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede. Afgørelse træffes ved simpel stemmeflerhed, ved ligestilling er formandens stemme afgørende. Hvis bestyrelsen mener, at et medlem modarbejder foreningens interesser, kan den indstille vedkommende til eksklusion ved næste generalforsamling.
Formanden leder bestyrelsesforhandlingerne og i dennes fravær næstformanden. Den praktiske drift i klubben er ALLE medlemmer ansvarlige for.
§ 12. Regnskab
Foreningens regnskab er kalenderåret. Revisionsgodkendt regnskab udfærdiges inden kommunens ansøgningsfrist for aktivitetstilskud udløber. Regnskabet bekendtgøres senest 3 uger før den ordinære generalforsamling. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse.
§ 13. Revision
På den ordinære generalforsamling vælges hvert år 2 kritiske revisorer og en suppleant. Revisorerne har til enhver tid adgang til foreningens regnskab, og skal inden generalforsamlingen gennemgå og påtegne regnskabet
§ 14. Vedtægtsændringer
Ændringer af foreningens vedtægter kan kun ske på hver generalforsamling, når mindst 2/3 af de opgivne stemmer er for forslaget.
§ 15. Opløsning
Opløsning af Læseforeningens Skakklub kan kun besluttes ved to på hinanden følgende med 14 dages mellemrum indkaldte generalforsamlinger med 3/4 flertal for forslaget om opløsning. Foreningens eventuelle midler og materialer overdrages til Fyns Skak Union med den klausul, at de skal anvendes til fremme af skakspillet blandt børn og unge under 25 år i Odense Kommune.
Tvivl om disse love afgøres af generalforsamlingen